Afvallen met een eiwitdieet

Kun je afvallen met een eiwitdieet? Het antwoord op die vraag is: ja. Veel mensen vallen af met een eiwitdieet, omdat het een dieet is dat helemaal bij deze tijd past. Het is een dieet dat gemakkelijk is toe te passen en weinig aanpassingen vraagt. Sterker nog: het eiwitdieet pas je vaak al voor een deel toe, zonder dat je er erg in hebt. In 2014 is het eiwitdieet het meest populaire dieet onder Nederlanders. Het stelde vele mensen in staat om in beperkte tijd veel gewicht te verliezen en dat ook weg te laten blijven.

 

Afvallen met eiwitten

Je kunt afvallen met eiwitten, omdat eiwitten een heel positieve eigenschap hebben. Ze laten zich namelijk heel moeilijk door je lichaam afbreken, waardoor je lichaam heel veel energie verbruikt om ze te verbranden. De reactie daarvan is dat je lichaam vaak vetreserves op gebruikt om eiwitten te kunnen verbranden. Dus wil je effectief afvallen? Ga dan over tot het eten van meer eiwitten.

 

Verzadigd gevoel

Een ander positief effect van eiwitten is dat ze zorgen voor een vol en verzadigd gevoel. Als je eiwitten eet kun je dus langer doorkomen zonder dat je moet grijpen naar allerlei ongezonde snacks en tussendoortjes. Eiwitten zorgen ervoor dat je vol zit en dat je vol blijft zitten. Dit effect heeft dus een dubbele werking. Enerzijds val je af doordat eiwitten zich moeilijk laten verbranden en anderzijds ga je niet meer snoepen, omdat eiwitten een vol en verzadigd gevoel in je losmaken.

 

Voordelen op een rijtje

De voordelen van het eiwitdieet zijn er nogal wat, zoals je hebt kunnen lezen. Hieronder nog even de voordelen van het eiwitdieet op een rijtje:

  • Je valt als het ware vanzelf af, omdat eiwitten zich moeizaam laten afbreken door het lichaam en dus veel energie vragen en dus ook veel vet verbranden.
  • Het eiwitdieet is makkelijk te volgen, omdat de ingrediënten ervoor gewoon in de supermarkt liggen. Sterker nog: de meeste ingrediënten gebruik je zelf dagelijks.
  • Een koolhydraatarm dieet – waarbij je mindert met koolhydraten en nog sneller af zal vallen – is heel goed te combineren met het eiwitdieet. Het zal het dieet een boost geven en je helpen om nog sneller af te vallen.
  • Een eiwitdieet zorgt voor een blijvend effect, omdat het een nieuwe levensstijl losmaakt. Door zo te blijven leven kom je niet meer aan als je eenmaal je streefgewicht bereikt hebt.

Wist je trouwens dat veel sporters ook aan een eiwitdieet zitten? Eiwitten bevorderen namelijk de aanmaak van spiermassa, dus zeker onder bodybuilders en freefighters is dit gewilde voeding. Zij drinken zelfs eiwitshakes om nog meer eiwitten te kunnen nuttigen. Dit effect staat garant voor meer vetverbranding, omdat spieren de eigenschap hebben uit zichzelf vet te verbranden en om te zetten in spieren. Daarom zie je in de sportschool ook dat veel krachtsporters na afloop een blikje tonijn opeten. Die worden namelijk direct opgenomen door de huidige spiermassa en omgezet in extra spieren. Tonijn is dus ook een voorbeeld van eiwitrijke (en koolhydraatarme) voeding, net als veel andere vissoorten.

 

Waar vind ik eiwitten?

Logisch dat je nu aankomt op de vraag waar je dan die eiwitten kunt vinden die zo essentieel zijn voor het afvallen. Dat is heel simpel. Veel producten die je nu op tafel hebt aan bevatten namelijk al eiwitten. Denk aan vlees en vis. Dit zijn bijzonder eiwitrijke producten, evenals bepaalde noten, groenten en fruit. Op internet zijn hele lijsten aan eiwitrijke voeding te vinden. Een goed idee is om het Vitadis dieet te gaan zoeken, want hiermee kun je ook snel en makkelijk afvallen aan de hand van eiwitten.

 

Koolhydraten

Ook koolhydraten spelen een belangrijke rol bij het afvallen met eiwitten. Een bekend dieet dat zich richt op het afvallen door minder koolhydraten te eten is het Atkins dieet, dat al vele jaren erg populair is onder afvallend Nederland. Minder koolhydraten zorgen eigenlijk vanzelf voor meer eiwitten. Want je gaat koolhydraten snel vervangen door eiwitten. Koolhydraten hebben een negatief effect op je vetverbranding. Ze zorgen er zelfs vaak voor dat je weer aankomt. Koolhydraten hebben de neiging om opgeslagen te worden als vetten. Veel diëten richten zich hier niet op en slaan koolhydraten volledig over, waardoor mensen die afvallen toch vaak het idee hebben dat ze water naar de zee dragen. Dat is niet gek, want de koolhydraten zorgen dat de verloren kilo’s weer terugkomen.

 

Gedegen, verantwoord en blijvend afvallen

Wil jij dus blijvend en wel effectief afvallen? Dan is het raadzaam om over te gaan tot het volgen van een eiwitdieet zoals het Vitadis dieet. Ook een koolhydraatarm dieet, waarbij je gericht koolhydraten vervangt voor eiwitten, kan helpen. Het Atkins dieet is hier een schitterend voorbeeld van.

In de supermarkt kun je snel en makkelijk ingrediënten vinden die koolhydraten vervangen en die je kunt gebruiken om eiwitrijke voeding te maken.

 

Val af met een eiwitdieet

Het eiwitdieet is hét dieet van 2014 en hét dieet waar vele mensen succesvol mee zijn afgevallen. De werking is dubbel, want zowel de eiwitten zelf als het verzadigde gevoel zorgen voor een afname in gewicht en vet. Een eiwitdieet is makkelijk, eenvoudig en direct toe te passen. Val jij af met een eiwitdieet?

Geef stress geen ruimte

Heel veel Nederlanders ervaren stress. Dat is iets wat de afgelopen jaren alleen maar toe is genomen en ook iets waar de regering zich zorgen om maakt. Werkdruk, kabinetsplannen, thuissituaties… mensen hebben allerlei redenen om in de rats te zitten en geen rust te vinden. Stress is een stoornis of een ziekte, die eigenlijk pas de laatste jaren voor vol wordt aangezien. In dit artikel word je geleerd hoe je om kunt gaan met stress door het simpelweg geen ruimte meer te geven.

 

Wat is stress?

Mensen die stress ervaren, hebben doorgaans last van teveel gedachten en te weinig rust. Stress kenmerkt zich door rusteloosheid, slapeloosheid, prikkelbaarheid, ongevoeligheid, ‘doof’heid en door het afnemen van plezier in het dagelijkse leven. Stress kan je leven dus gaan bepalen en behoorlijk verzieken. Stress komt vaak voort uit de volgende factoren:

  • Werk wordt gezien als nummer 1 van de stressfactoren in Nederland. Veel banen hebben een hoog stressgehalte, zoals werken in het onderwijs en werken met veel mensen.
  • Stress komt ook voor uit een onprettige thuissituatie, omdat de relatie niet goed meer is.
  • Een andere belangrijke oorzaak voor stress is de sociaal-financiële situatie. Door de crisis zijn meer mensen stress gaan ervaren, omdat ze ineens minder geld te besteden hadden en nog heel veel op moeten leveren.

Deze factoren zijn met gemak te koppelen aan stress. Maar wat zijn de gevolgen van stress?

 

Gevolgen van stress

Zoals gezegd kan stress je uit je slaap houden en ervoor zorgen dat je erg ongelukkig wordt. Maar ook lichamelijk kan stress het nodige in je naar boven halen. Wat dacht je van hartkloppingen en een verminderde conditie? Er zijn verhalen bekend van mensen die door stress een beroerte hebben gekregen en daardoor deels verlamd zijn geraakt. Ook zijn er mensen fysiek zo hard achteruit gegaan dat ze zichzelf nooit meer hebben kunnen herpakken. Hoe meer er bekend wordt van stress, hoe meer er vanuit de regering wordt gedaan.

 

Geef stress geen ruimte

Jij kunt zelf beginnen door stress geen ruimte te geven. Want stress creëer je, hoe gek het ook mag klinken, voor een groot deel zelf. Jij maakt je immers zorgen over tal van situaties, waardoor die voor jou bepalend zijn in je dagelijkse leven. Hoe kun jij zorgen dat stress in jouw leven geen leidende rol meer krijgt? Luister naar onderstaande tips:

  • Ga er vaker op uit en ga leuke dingen doen die je uit de onprettige situatie halen waarin je zit door de stress. Probeer zo los te komen van die vervelende gevoelens.
  • Wissel van baan als je werkstress ervaart. Veel mensen die stress ervaren op het werk en die vervolgens een baan onder hun niveau aannemen (kan inderdaad een stap terug zijn) komen lekkerder in hun vel te zitten dan voorheen en ervaren geen stress meer.
  • Ga op tijd in gesprek met een expert, zoals je huisarts, als je het idee krijgt dat de stress je plezier in het leven belemmert.

 

Jij geeft stress geen kans meer

Je hebt in dit artikel kunnen lezen wat de oorzaken van stress zijn. Bijvoorbeeld dat een groot deel van de stress komt door het werken in een organisatie waarbij je veel te maken hebt met mensen en waarbij je veel verantwoordelijkheid hebt. Stress is niet meer gezond als het je leven bepaalt en het je plezier in het leven ontneemt. Gevolgen kunnen niet alleen mentaal, maar ook fysiek zijn. Zo kan een beroerte het gevolg zijn van teveel stress. Je kunt zelf omgaan met stress door jezelf uit die stressvolle situatie te halen en door andere dingen te gaan doen (simpelweg je gedachten gaan verzetten). Lukt dat niet? Ga dan in gesprek met een therapeut, je huisarts of een psycholoog. Het wisselen van baan kan helpen om werkstress te doen voorkomen. Zeker als je kiest voor een baan die onder je huidige niveau is.

 

Stress is niet gezond

Er wordt vaak gezegd door mensen dat stress gezond is. Natuurlijk hebben we altijd wel een beetje stress. Maar teveel stress is niet gezond. De klachten zijn vaak heel helder en kunnen schade toebrengen aan je lichaam en aan je geest. Het is dus altijd zaak om te voorkomen dat je stress ervaart.

Sonja Bakker tagliatelle

Wegens het succes van het vorige filmpje van Sonja Bakker, waarin ze een pasta maakte, plaatsen we vandaag een nieuw filmpje. Met dit filmpje kun jij een heerlijke tagliatelle met garnalen en rucola op tafel toveren. Wist je dat tagliatelle in Italië behoort tot een van de meest gegeten pasta’s en dat deze hier in Nederland pas sinds kort zo populair is? Voorheen dachten wij Nederlanders bij pasta eigenlijk alleen maar aan spaghetti en macaroni.

Veel plezier met onderstaand filmpje en laat het je smaken.

Tagliatelle en andere pasta’s bevatten veel koolhydraten

Of dit recept nu wel of niet lekker is: pasta’s bevatten over het algemeen veel koolhydraten en volgens critici zijn koolhydraten eerste plaats dikmakers. Koolhydraten zorgen er namelijk voor dat restanten worden opgeslagen in je lichaam en terugkomen als suikers. Zoals je weet worden suikers weer omgezet in vet. Een koolhydraatarm dieet richt zich op het aanpakken van koolhydraten, of liever gezegd het minderen ervan. Door minder koolhydraten te eten kom je minder snel aan en kun je dus ook makkelijker afvallen.

Wil je meer weten over koolhydraten en afvallen? Dan kun je het beste terecht op deze startpagina over het koolhydraatarme dieet.

 

Maak ook Sonja’s pastasalade

Kun jij geen genoeg krijgen van de heerlijke gerechten van Sonja Bakker? Bekijk dan ook het vorige filmpje terug en maak een heerlijke pastasalade.

Sonja Bakker patasalade

Heb jij ook zo’n zin in een gezonde pastasalade? Het voordeel van een pastasalade is dat deze gezond is en makkelijk te maken. In onderstaande video leer je van dieetgoeroe Sonja Bakker hoe jij zelf in korte tijd een heerlijke en gezonde pastasalade in elkaar kunt zetten. De ingrediënten die je nodig hebt hoor je in het filmpje.

 

Dieet volgens Sonja Bakker

Sonja Bakker werd in het begin van deze eeuw bekend geworden door haar kookboeken die ze bij supermarktketen Albert Heijn verkocht. Duizenden, zo niet honderdduizenden, Nederlanders werden gegrepen door de hype van Sonja Bakker en zijn met haar vele kilo’s verloren. Sonja Bakker werd door velen op handen gedragen, maar door velen ook bekritiseerd. Haar levenswijze en de wijze waarop zij haar eten voorschotelde zou volgens critici (al dan niet gespecialiseerd) niet de juiste zijn. Hoe dan ook, velen vielen wel af dankzij Sonja Bakker.

Momenteel werkt ze in samenwerking met supermarktketen Lidl en zijn haar boeken daar te verkrijgen. Dit recept is er een van. Laat het je smaken!

Waarom het 10 dagen dieet ongezond is

10 kg in 10 dagen! Val ook 5 kg per week af! Je kent kreten wel. Het zijn kreten die passen bij een crash dieet. Het 10 dagen dieet is een groot voorbeeld van crashdieet. In 10 dagen op gewicht? Denk het toch niet.

 

10 dagen dieet

Het idee van een 10 dagen dieet is erg ongezond. 10 dagen lang eet je namelijk minder dan je normaal zou doen. Dat doe je in sessies van vaak drie of twee dagen. Dat betekent dat je drie dagen niet aan het 10 dagen dieet doet en twee dagen wel. Die twee dagen zijn erg ongezond. Want je eet zo verschrikkelijk weinig dat je belangrijke voedingsstoffen niet binnenkrijgt. Het gaat er bij een dieet vooral omdat je mindert in calorieën, dus geen vetrijke voeding. Maar wat daarbij vaak vergeten wordt is dat juist deze vetten ook noodzakelijk zijn om goed te kunnen leven. Veel artsen, medisch specialisten en andere experts op het gebied van diëten en voeding maken zich ernstige zorgen over het gebruik van het 10 dagen dieet. Het 10 dagen dieet is dan ook bekend als een van de meest ongezonde diëten van dit moment. Mensen hongeren zichzelf uit om af te vallen. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

 

10 kg?

Het is inderdaad mogelijk om 10 kg te verliezen in 10 dagen tijd, soms zelfs in nog minder tijd. Het is alleen totaal niet gezond. 10 kg in 10 dagen is een aanslag op je lijf. Je lichaam zou overstuur raken van wat het overkomt. Waarom doen mensen dit dan? Veel mensen zijn erg gevoelig voor de cijfertjes. 10 kg in 10 dagen. Wie wil dat niet? Zeker als de zomervakantie voor de deur staat, een belangrijke feestdag aan zit te komen of een andere reden is om slank voor de dag te komen. Mensen zijn gevoelig voor dergelijke diëten. Zij denken niet na over de consequenties voor hun lichaam. Daarbij ervaren ze effect. Eet zelf maar eens een dag minder. Je zult zien dat je afvalt. Denk aan momenten waarop je ziek bent. Dan val je ook af. Maar gezond is het niet.

 

Een crash dieet is nooit gezond

Een crashdieet is een dieet dat je jent om zo snel mogelijk zoveel mogelijk af te vallen. Het crash dieet is echter niet gezond. Een crash dieet is verre van gezond. Artsen maken zich zorgen over het gebruik van het crash dieet. Deze zijn eenvoudig te vinden op het internet gemakkelijk volgen. Omdat je bijzonder weinig mag, heb je weinig ingrediënten nodig. Het gevolg is dat je de hele dag door een hongerig gevoel hebt. Veel mensen kunnen hier ziek geworden. Ze raken zelfs depressief. Daarbij heeft een crash dieet slechts een tijdelijk effect. Je kunt die 10 kg verliezen in 10 dagen tijd. Maar als je daarna weer overgaat tot de orde van de dag, zitten die kilo’s er binnen een week ook weer aan. Dat geschommel zorgt nog voor een dubbele aanslag op je lichaam.

 

Kies voor een dieet met een langer effect

Het mag duidelijk zijn. Het 10 dagen dieet is een voorbode van een verschrikkelijk ongezond te slecht dieet, wat dan niks uit zal halen. Het is dan ook niet raadzaam om aan de slag te gaan met het 10 dagen dieet, laat staan met een ander crash dieet. Veel beter is het om aan de slag te gaan met een dieet dat haar sporen heeft verdiend. En dieet dat let op je lichaam, jouw gezondheid, gezonde voeding en gezonde voeding stoppen. Een voorbeeld van een dieet dat je als alternatief kunt gebruiken voor het 10 dagen dieet is het koolhydraatarm dieet of het eiwitdieet. Deze twee diëten zijn op dit moment erg populair. Ze helpen je om blijvend af te vallen, zonder dat je een hongerig gevoel ervaart en zonder een aanslag te doen op je lichaam.

Een gezonder leven

Junkfood, steeds minder beweging, veel op de bank zitten en stress. Het mag duidelijk zijn: Nederlanders leven ongezond. Verschrikkelijk ongezond zelfs. Zo ongezond dat de overheid zich zorgen maakt. De kranten staan er bol van. Zorgverzekeringen schieten omhoog, omdat de kosten voor medische zorg die bij dit ongezonde leven horen, niet makkelijk op te brengen zijn. Wat kunnen we hier aan doen? In dit artikel behandelen de levenswijze van een gezonder mens.

 

Hoe word je weer gezond?

Een gezonder leven begint bij jezelf. Als eerste kunnen we adviseren om er meer op uit te gaan. Voor zowel je lijf als voor je geest geeft dat rust. Maak bijvoorbeeld eens een boswandeling, ga langs het strand lopen. Ga er in ieder geval uit. Het verzet je gedachte, maar maakt het zeker ook mogelijk om minder stress te voelen. Maar het belangrijkste is dat je door middel van fysieke beweging ook veel gewicht zult verliezen en gewoon gezonder bezig bent. Het is gezonder om een lange tijd te wandelen, dan de hele middag op de bank naar de televisie te kijken.

 

Gezonder eten

Bij een gezonder leven hoort natuurlijk ook gezonder eten. Dat betekent dat er vanaf nu geen ongezonde, snelle maaltijden meer op tafel worden getoverd. Investeer liever in je voeding en investeer vervolgens in je lichaam. Gezonder eten is niet moeilijk. In de supermarkt zijn talloze gezonde producten te verkrijgen. Het enige verschil is dat je vaak niet de moeite neemt om ze te bekijken. Maar dat ga jij vanaf nu gewoon doen, want je wordt een gezonder mens! Ook drank is belangrijk bij gezonder eten. Drink zo min mogelijk frisdrank en fruitsappen, want die zitten boordevol ongezonde suikers. Kies liever voor thee, water of gezondere vormen van limonade (zoals light).

 

Minder stress

We hebben het voornamelijk gehad over voeding en beweging. Maar een andere belangrijke factor die meespeelt bij onze ongezonde levensstijl is stress. Verrassend vaak komt dat door ons werk. We moeten van alles, hebben vaak te weinig tijd en hebben continu een last op onze schouders hangen. Omgaan met stress vereist een goede aanpak. Ga dus opzoek naar een manier die je kan helpen om met stress om te gaan. Het eerdergenoemde – er lekker op uit gaan – kan helpen om ook stress een plaats te geven. Of liever gezegd: geen plaats. Door je gedachten te verzetten zal je veel minder stress ervaren, maar ook ervaren dat moeilijke problemen ineens niet meer zo moeilijk zijn. Door gewoon niet altijd vast te zitten in je hoofd, kom je ineens tot veel betere opties.

 

Ga in gesprek

Wil je gezonder leven? Kom je er alleen niet uit? Dan is het goed om een professional op te zoeken. Een professional kan je helpen om je leven weer in te richten en zo krijg je een gezonder leven. Een professional kan je zowel er toe aanzetten om te gaan bewegen als om te gaan met de stress factoren. Op die manier kun jij jezelf weer herschikken en een gezonde mens worden.